Porsche blijft een gekoesterde jongensdroom

Porsche is nog altijd een jongensdroom van menig kleine jongen, maar ook van veel volwassenen. Echter een nieuwe kopen is vaak onbereikbaar en daarom is een tweedehands Porsche vaak haalbaar. Of dit zo gaat blijven is nog maar de vraag. Tot op heden had China de markt gesloten voor classic cars, maar als ze daar door hebben wat er in Europa en de rest van de wereld te koop is… Dit gaat de markt flink onder druk zetten, omdat het aantal beschikbare auto’s in Europa aan het afnemen is. Je kunt het vergelijken met de klassieke wijnen. De prijzen van deze wijnen wordt opgedreven door toename uit het Verre Oosten. Je koopt daarom tijdig een gebruikte Porsche desnoods om er een op te knappen. Als je gaat opknappen ‘restaureren’, zorg ervoor dat je originele onderdelen gebruikt. Wanneer de auto volledig klaar is, kun je deze laten taxeren. De taxatie waarde stijgt naarmate je betere onderdelen hebt gebruikt, alle facturen kunt overleggen en nog beter als je de restauratie hebt laten uitvoeren door een Porsche specialist.

 

Nieuwe Porsches koop je bij de Porsche dealer, maar deze hebben geen interesse in de 2de hands voertuigen. Nieuw is wat telt voor de bonus en daarom worden alle inruilauto’s doorgestoten naar de autohandelaren. Er daar zit nu net het probleem, want dit zijn niet altijd Porsche specialisten. Vaak zijn het opportunisten die denken even snel geld te kunnen verdienen aan een recente 911. Maar hoe zit het met de garantie op deze auto’s? Kunnen zij onderhoud plegen in de eigen garage, hebben zij naslagwerken beschikbaar. Dit lijken normale vragen, maar als u met problemen staat, dan wilt u netjes geholpen worden.

Dan is er nog het backdaten. Dit gaat ook het ‘overschot’ aan gebruikte auto’s doen toenemen, waardoor ook de series vanaf de 996 in waarde stijgen. Het backdaten is van een recenter Porsche-model een oudere auto maken. Het model 964 wordt hier doorgaans voor gebruikt omdat veel van de auto is te hergebruiken. De uiteindelijke look als deze is bewerkt, lijkt op een classic Porsche. Ook hier geldt weer dat het moet worden uitgevoerd door een vakman. Ga niet besparen op de gebruikte onderdelen zoals een kofferdeksel. Dit is er in metaal en in kunststof te krijgen. De praktijk leert dat na taxatie van de auto de waarde het meeste is bij de auto’s die de echte onderdelen hebben gebruikt en geen immitatie. Dan krijg je al snel het effect van een replica of een ‘wannabee’ auto.

Voor meer info : http://www.tweedehandsporsches.be