Social media: feiten die u niet wist


content marketing books

U zult verrast zijn, maar zo’n 10 jaar geleden had niemand van een dergelijk fenomeen als sociale netwerken gehoord. Natuurlijk begonnen sommige mediaplatforms het internet veel eerder te testen – zo verscheen het bedrijfsnetwerk LinkedIn in december 2002, anderhalf jaar voor Facebook. Maar het is mogelijk om de omvang van hun invloed alleen vandaag volledig te beoordelen, wanneer het aantal internetgebruikers 46% of bijna de helft van de wereldbevolking heeft bereikt. Wat is het feit dat een derde van de wereldbevolking actief sociale netwerken gebruikt! Nog zorgwekkender is het groeipercentage van hun populariteit – alleen al in de afgelopen twee jaar is nog eens 5% van de aardbewoners toegetreden tot het leger van gebruikers van sociale media. Hoe lang duurt het voordat ze de wereld overnemen? Maar wat als dit een universele samenzwering is! We overdrijven misschien, maar wat je vervolgens leert, zorgt ervoor dat je de platforms die je elke dag gebruikt veel serieuzer neemt.

 Populariteit van sociale media

Meer recent, in 2014, was het publiek van sociale netwerken 1,8 miljard mensen. We hadden niet eens tijd om terug te kijken, en het aantal actieve gebruikers nam toe met 500 miljoen mensen en bereikte 31% van de wereldbevolking. Volgens statistieken bevinden de meest populaire sociale platforms zich op het Amerikaanse continent, waar ten minste elke tweede inwoner van het continent een actieve gebruiker is. De bevolking van Europa en Oost-Azië is niet ver van hen verwijderd – het aandeel gebruikers in deze delen van de aarde bereikt 45-48% van de totale bevolking. De enige plaatsen waar populaire sociale netwerken zich nog niet hebben kunnen uitbreiden, zijn Centraal- en Zuid-Azië en Afrika, waar slechts één op de tien zichzelf als gebruiker beschouwt. Maar zo veel mensen die geen sociale media gebruiken, is in de eerste plaats een enorme markt, waarvan de dekking zal worden vergemakkelijkt door de actieve ontwikkeling van internet en mobiele technologieën. Wie is de populairste speler? Dit is natuurlijk Facebook met zijn (denk maar aan) 1,5 miljard bezoekers, waarvan 70% de site dagelijks bezoekt! De zilveren medaillewinnaar van deze race is Instagram met zijn 400 miljoen gebruikers, van wie 59% het platform dagelijks bezoekt. De rest van de top vijf, zoals Twitter (320 miljoen), LinkedIn (100 miljoen) en Pinterest (100 miljoen) zijn veel minder populair, hun aantal dagelijkse gebruikers is veel lager – respectievelijk 38%, 27% en 22%. Het meest opvallende is dat het merendeel van het publiek in de top drie vrouwen zijn – zij vertegenwoordigen 53 tot 67% van alle bezoekers. Sociale netwerken, waarvan de beoordelingen lager zijn, zijn veel populairder bij mannen – een sterke helft van de mensheid domineert op YouTube en LinkedIn. Interessant is dat er nog betere tijden zijn om op het ene of het andere platform te posten. Het is bijvoorbeeld het beste om van woensdag tot en met zondag in de middag op Facebook te posten en op weekdagen en woensdagavonden in Twitter op Twitter tot 15.00 uur. Dit zijn echter allemaal kleinigheden, aangezien er elke minuut 4.166.671 nieuwe likes op Facebook worden geplaatst, 43.470 nieuwe foto’s op Instagram worden geplaatst en het aantal nieuwe tweets op Twitter meer dan 435.000 bedraagt.

Social media als business

Dergelijke populariteit van sociale netwerken in de samenleving wordt natuurlijk door hun eigenaren omgezet in veel tastbaardere voordelen dan universele erkenning. Toen Facebook bijvoorbeeld in mei 2012 voor het eerst besloot zijn aandelen te verkopen, werd het bedrijf gewaardeerd op $ 104 miljard. Er zijn nog maar 4 jaar verstreken, maar gedurende deze tijd is de wisselkoers van het sociale netwerk 3 keer gestegen – tot $ 312 miljard! Vergeleken met Facebook, LinkedIn en Twitter lijken ze met hun respectievelijk $ 15 en 11 miljard niets.

Sociale mediaplatforms worden echter niet alleen gebruikt door hun makers en eigenaren om inkomsten te genereren. De gebruikers zelf zijn zich er ook van bewust dat populaire sites tegenwoordig een uitstekend hulpmiddel aan het worden zijn om marketingstrategieën te promoten, waardoor de houding van de eindgebruiker ten opzichte van het gepromote product wordt beïnvloed.

Waar begin je met het opbouwen van je naamsbekendheid? Natuurlijk is Facebook niet alleen het grootste, maar ook het meest invloedrijke publiek – bij 37% van de online aankopen was het Facebook dat de beslissing beïnvloedde. Naast hem stonden Twitter en Pinterest in de top drie met respectievelijk 32% en 19% invloed.

Houd je echter rekening met gegevens uit andere marketingonderzoeken, dan blijft Facebook niet altijd de leider. Pinterest geeft bijvoorbeeld veel vaker aanvullende informatie over een product en helpt je een plek te vinden om het te kopen. Twitter wordt veel nuttiger als het gaat om merkaanbevelingen of herinneringen. Over het algemeen kunnen YouTube, LinkedIn en zelfs het relatief nieuwe sociale netwerk Google+ ook worden gebruikt om de voorkeuren van de consument te beïnvloeden.

Het belangrijkste is om het publiek correct te definiëren en een promotiestrategie te ontwikkelen. Aarzel niet, experts van over de hele wereld werken hier actief aan – alleen al in de Verenigde Staten bedraagt ​​het volume aan marketingkosten vandaag 12 miljard, en in 3 jaar zal het al meer dan 17 miljard dollar bedragen. En de fondsen die hierin zijn geïnvesteerd, betalen zich volledig uit – het rendement op investeringen alleen op LinkedIn is hoger dan 37%, op Twitter – 63,5%, en op Facebook en bereikt in het algemeen 96%.

Sociale netwerken in het leven van mensen

Vreemd genoeg, maar de belangrijkste doelgroep van de meeste sociale netwerken, met uitzondering van Facebook, zijn mensen onder de 18 jaar. Het aandeel volwassen Facebook-gebruikers is dus 58%, terwijl op alle andere platforms niet meer dan 19-23% van het totale publiek is, wat nogal vreemd is, vooral in het geval van zakelijke LinkedIn. In werkelijkheid blijkt dat tieners sociale netwerken hebben bezet – 92% van hen bezoekt dagelijks zijn favoriete platforms en 72% gebruikt meer dan één sociaal netwerk. Daar maken ze nieuwe vrienden, spelen ze online games, luisteren ze naar muziek en tweederde van hen delen ook hun eigen foto’s. De jonge generatie is vooral geïnteresseerd in YouTube – volgens statistieken bekijkt 85% van de jongeren regelmatig video’s, terwijl de oudere generatie het slechts af en toe gebruikt.

In feite is het allemaal een echte verslaving geworden: bijna 70% van de jongeren zoekt informatie over evenementen op Facebook, een kwart van de middelbare scholieren gebruikt hiervoor Instagram en 85% van iedereen die ochtendnieuws zoekt, vertrouwt op Facebook en Twitter. Verder meer. Ongeveer 1,23 miljard gebruikers brengen gemiddeld meer dan 17 minuten door op Facebook en 18% van hen bezoekt het elk uur! Bedenk eens, als je de tijd die alle gebruikers op één dag op Facebook doorbrengen bij elkaar optelt, dan is deze periode 40.000 jaar! Alleen iPhone-bezitters zijn verrassender, van wie 28% naar Twitter gaat voordat ze ‘s ochtends uit bed komen …

Het lijdt geen twijfel dat sociale netwerken alle aspecten van ons leven zijn binnengedrongen – ze helpen ons een baan te vinden – 73% van de bedrijven vindt met succes werknemers via sociale platforms, ze geven vorm aan onze consumentenvoorkeuren, ze vertellen ons zelfs welke beroemdheden en attracties tegenwoordig het populairst zijn! Onnodig te zeggen dat zelfs de presidentsverkiezingen in de Verenigde Staten worden gewonnen door kandidaten met meer volgers op sociale netwerken dan hun tegenstanders. Het zou dwaas zijn om dergelijke kansen niet te gebruiken om uw eigen doelen te bereiken …

 ig marketing

https://marketingbook.shop/